الاثنين، 24 يناير 2011

حول العالم فى 200 يوم



ياااااااااااااااااه الكتاب دا انا بعشقه
فكرنى بايام حلوه اوى
ايام اولى ثانوى كانت سنه هدنه....بالنسبالى مكنتش بفتح فيها كتاب
مكنتش اعرف حاجه عن ال16 ماده اللى عندى

علاقتى بالكتاب دا بدات ازاى!!!!!!!

كنت بحب اسمع الراديو ديما وانا بعمل نفسى بذاكر D:D:
ماما قالت لى وسيبك من اذاعه الاغانى اللى بتسمعيها دى
واسمعى محطه البرنامج العام تسمعى حاجه تنضف ودنك شويه

قلت نجررررررب مش هخسر حاجه

كان فى برنامج اسمه ((قراه فى كتاب )) او(( قراءه فى كتب شكلت وجدان مصر))
مش فاكره بالظبط الاسم بس بيجى الساعه 10 وبيقعد 5 دقايق

واعتقد لسه بيتذاع لحد دلوقتى فى نفس المعاد
لما سمعته كان بيتكلم عن الكتاب دا
الكتاب شدنى وشدتنى الرحلات اللى فيه وطريقه وصفه لوشوش الناس اللى بيقابلهم
والشوارع وللاكل بتاع كل بلد ولبسهم و روائح الاماكن
والبلاد اللى سافر ليها بلاد اعتقد ان ممكن اموت وانا مشوفتهاش غير فالكتاب دا
.
.
.
رحت مكتبه المدرسه سالت ع الكتاب فرحت جداااا انى لاقيته
بس طبعاااااا
كتاب زى دا مبيطلعش استعاره بتاتااااا
بس لانى واصله خلتنى اخده و قعد معايا فتره جامده ملحقتش اخلصه للاسف بس كان لازم ارجعه :(


الكتاب تقريبا اكتر من 650 صفحه كبير جدااا مهما كنت سريعه فالقرايه الكتاب دا
محتاج الواحد يقراه بهدؤ وبمزاج عشان يعيش الجو معاه
دلوقتى بقى هسترجع ذكرياتى الجميله مع الكتاب وهقراه من اول وجديد

بس طبعاااا فرق شاسع بين الكتاب وورقه الاصفر القديم وريحه الورق والطباعه القديمه

ولما يبقى فى حرف ممسوح وتخمن دا حرف ايه
لما يبقى فى ايدى وبحاول متحركش عشان عينى مش تزوغ عن السطر
وبين القرايه ع الكمبيوتر :((
بس هحاول اتغلب على رخامه الكمبيوتر واستمتع بقرايه الكتاب على قد ما اقدر


لو حد يحب ينزل الكتاب

تحميل الكتاب


تحياتى ..."



هناك تعليقان (2):

Tamer Moghazy يقول...

"بس طبعاااا فرق شاسع بين الكتاب وورقه الاصفر القديم وريحه الورق والطباعه القديمه..
ولما يبقى فى حرف ممسوح وتخمن دا حرف ايه"

ههههههه..
بجد وصفك تحففففة..
كاني انا اللي باوصف وانا مش متخيل انه فيه حد يا يعمل زيي كده..!!
الكتاب طبعا معروف بروعته وانيس منصور من العلامات في تاريخ مصر بجد.

بس سؤال صغنون آآآد كده..
هو انت ليه اختارتي الاسم ده (اسيرة الاحزان)..؟؟!!!!!

اسيره الاحزان يقول...

ههههههههههههه اصل الكتب القديمه دى ليها طابع خاص

انا فاكره ان كان فى فالكتاب دا بقعه صفرا غبيه فى كذا صفحه ورا بعض كنت متغاظه منها اوى

ولما تلاقى صفحه زى ما يكون فار مقرقضها بمزاج كده

وبالنسبه للسؤال هتلاقى الاجابه فى بوست ( ذكرياتك صفر ) :D:D

منووووور يا تيمو