السبت، 19 مارس 2011

حلووه يا مصر





انا فخووووره انى مصريه كان يوم جميل جدااااااا
ستات رجاله صغيرين وكبار وبنات وصبيان كتييييييييييير وعواجيز اكتر
نظام فى الطوابير والعواجيز يدخلوا على طول من غير ما يقفوا
محدش بياخد مكان حد محدش بيضايق حد
محدش متضايق من الطابور الطويل

انا نزلت انا وماما واخويا وخالتو الساعه عشره وربع واحنا ماشيين لاقينا من
الشوارع طالع مجموعات ولاد كتيره وستات مع ولادهم ومع بناتهم جسمى قشعر كاننا رايحين نصلى العيد
الناس ماشيه مبسوطه وبكل نظام دخلنا المدرسه وقفنا فى الطابور كان اكتر من 200 واحد وواحده
ماما شافت زمايل ليها من زمان مش قابلتهم
وشويه والعسكرى دخلنا تحت السلم عشان الشمس
واحنا واقفين وصل مجموعه من كبار السن شكلهم كانوا متفقين مع بعض حوالى 8طلعناهم على طول
عشر دقايق كده وطلعنا وقفنا فى الطابور فوق برده

شويه ودخلنا المستشار شاف البطاقه ومضيت وعلمت وكله تمام
الصندوق بتاعى كان الساعه 10 ملياااان على عينه ولا اكتر من 400 ورقه جواه بعد ساعتين بس
واحنا مروحين قابلنا بنت عمتى وجوزها وبنتها
ااااااااخر ما كنت اتخيل انهم ينزلوا ولا يحطوا فى دماغهم الموضوع دا قلتلهم هتقولوا ايه
قالوا لااااااااااااااااا وضحكنا وشويه وكملنا طريقنا

شويه لاقيت زميلتى فى الشغل رايحه مع جوزها قلت لها هتقولى ايه قالت لى نعم ... قلت لها لاااا قولى لاااااا
والناس كلها رايحه مبسوطه والضحكه ماليه وشها بشكل مش طبيعى

بعدها رحت مشوار رجعت ع الساعه 2 وكانت بنت عمى مصوتتش قولت لها مش هسيبك غير لما تروحى وتقولى رايك
عملت شبكه اتصالات وباقى العيله اللى مصوتش فيها قلتلهم يلا اجهزوا عشان هنروحوا تصوتوا وانا رحت معاهم عشان اشوف الجو عامل ايه

بس ساعتها الطابور كان طوووووويل جداااااا والشمس كانت فظيعه وشوفت قرايب ليا مكنتش اتخيل انى اشوفهم ولاقيت جيرانى نازلين
وناس رايحه باطفالها الصغيرين واللى رايح لابس علم مصر

شويه ودخلت ست عجوزه بعكاز الكل وسع لها وهى دخاله بتقول ... وسع انت وهو وسع انا عندى 75سنه وعايزه اقول لا
انا عايزه اللحمه ب عشرين قرش وعايزه شقه ... وعايزه اتجوز )) كل الناس قعدت تضحك معاها واللى يقولها مش لما نتجوز احنا
مكملتش خمس دقايق والست بعد ما خلصت ونازله ماسكه فى واحد واحد تقوله قول لا قول لا
لحد ما واحد من الاخوان قابلها وطبعا مكنش عاجبه كلامها فرد عليها برخامه عليها
ـــــــــــــــ

بس اللى ضايقنى ان اللجان فى الدور التانى وفى ناس عواجيز ممكن تتعب من السلم
او متقدرش تطلع السلم زى ما كنا عايزين ناخد تيته معانا بس عشان السلم ومتتعبش منه

عموما سواء الاغلبيه نعم او لا ...كفايه ان دى اراده الشعب ورغبيته ودى الديموقراطيه اللى كنا بنسمع عنها

ومبرووووووووووك علينا مصر

ويااااااارب يكتب الخير لمصر ديمااااااا



هناك 6 تعليقات:

Days and Nights يقول...

الأخت الغالية والعزيزة

مبسوط أنا جدا من اللى كتبتية ... إن شاء الله مصر ح تبقى أحلى بلد فى الدنيا .

يا سلام من زمان كان نفسى يتحق اليوم ده ... والحمد لله إن أنا لسة عايش وشفته .

مبروك علينا كلنا ... ودائما أخوة وأحباب ... وياريت متغيبيش كتير ... أخواتك وحبايبك بإنتظارك دائما ... وبيسئلوا عنك .

دمتى بكل الود

تحياتى

أخوك / تامر

شمس النهار يقول...

انا بقا مااستحملتش النظر وعيطت جامد وخصوصا ان البلكونة عندي علي اللجنة عدل
عمري ماشوفت منظر الناخبين كده
طول عمري بشوف البلطجه

mrmr يقول...

اول مره اروح لجنه انتخابات وكانى رايحه فسحه واخذت بنوتى معايا علشان تتفرج وكمان تتعلم ان صوتها غالى ومتفرطش فيه

حلوووه يا بلدى

على جنب كده
ياريت تشيلى التدقيق الاملائى لحسن يا اوووختى التدقيق ده بيفقع المراره وانا خايفه على مرارتى
تحياتى لاجمل بنوته

اسيره الاحزان يقول...

تامر


يااااارب يا تامر مصر تبقى احلى واحسن وانضف بلد فى الدنيا كلها ... الناس لو عايزه تتغير بجد هتتغير ... يعنى امبارح واحد دخل عايز يطلع على طول ميقفش فالطابور الناس وقفته ومرضوش يطلعوه قالوله اقف فى دورك زينا زيك .. وواحد قاله البلطجه دى راحت ايامها خلاص... لو كل واحد صلح فى مكانه ان شاء الله هنتقدم كتيييير

و الف شكر ليك ولمتابعتك ليا وان شاء الله هكون موجوده على طول

تحياتى ليك

اسيره الاحزان يقول...

شمس النهار

انا الحمد لله مسكت نفسى بس عندك حق المنظر بتاع الناس يبكى من الفرحه ولسه قدامنا كتير ان شاء الله نعمله عشان نفرح اكتر

ومبروك ليكى انك شوفتى اليوم دا

اسيره الاحزان يقول...

انا يا مرمر نزلت انتخابات مجلس الشعب اللى فاتت وعشان كده حسيت بالفرق ...و البطاقه الانتخابيه الهيروغليفيه اللى فيها خمسين رقم مش عارفه بتوع ايه ... ودوخونى عشان الاقى اللجنه بتاعتى ولفيت 3 مدارس وانا مصممه انى هحط صوتى يعنى هحط صوتى

على جنب اهو

هههههههههه خلاص يا مرمر شيلته انتى تامرى بس

تحياتى ليكى وكل سنه وانتى طيبه يا ماما مرمر ...وبوسه للبنوته الصغنونه